rudyvangerven.reismee.nl

Nabari/ oud en nieuw Wulugu/ Accra

Dit verhaaltje schrijf ik vanuit mijn hotelkamer in Accra. Donderdagmorgen ben ik hier aangekomen. Ik zal jullie eerst weer even mee terug nemen naar mijn laatste dagen klussen en oud en nieuw.

De dagen na kerst heb ik de ramen en letters boven het kindertehuis het kleurtje blauw gegeven. Wat kleine dingen bijgewerkt en schildersbedrijf Van Gerven gedag gezegd. Het was toch best wel een klus met een temperatuur van rond de 40 graden en beperkt materiaal maar al zeg ik het zelf. Ik ben tevreden met het eindresultaat. Het ziet er fris uit!

Zaterdag 30 december nog een verlovingsfeest mee mogen maken van de zus van een vriend van Paul ( zoon van Memuna). Veel mensen, speeches, bidden, een ring voor de vrouw, cadeautjes van de ouders en natuurlijk dans en muziek. In de avond hebben we de verloving nog met de vrienden van Paul gevierd: gezellig bij iemand thuis met een aantal bij elkaar gezeten. Wat te drinken en te eten. En wat heb ik dan gegeten??????? Nou, ik kan jullie vertellen dat ik het lekker vond. Het was kat. Raar idee om te eten maar helemaal geen vreemde smaak. Was erg gezellig en leuk om weer nieuwe mensen te ontmoeten.

En dan nu oud en nieuw. Het was een hele ervaring. Zondagavond ( oudejaarsavond) met de familie naar de kerk. We zijn er rond 21:30 uur. De dienst begint hier niet zo stipt als bij ons dus je kunt vanaf een uur of 20:00 uur binnen lopen. Hier heb ik wel even aan moeten wennen. Ik noem het nu Ghanese tijd. Als je hier een afspraak maakt kun je er gerust een half uur tot een uur bijtellen. De dienst duurt tot 00:30 uur. Om 00:00 is het echt feest. Mensen springen, dansen, joelen en klappen, zwaaien met zakdoekjes. Helemaal fantastisch. Het is jammer dat het plaatsen van een video niet lukt maar vraag me even als ik thuis ben dan laat ik het graag een keertje zien. Na de dienst staat er buiten bij de kerk thee voor iedereen klaar. Ik loop samen met Suzy en Samuel naar huis. We drinken daar nog thee en eten brood met kip. Even heel anders dan bij ons. We zitten heerlijk buiten, kletsen nog wat en om 02:30 uur ga ik naar bedje. O, ja en vuurwerk: helaas niets van gezien. De dagen voor nieuwjaar wel een enkele keer maar nu helemaal niets.... Nieuwjaarsdag om 06:00 uur roept Memuna ons allemaal bij elkaar. Ze noemen het hier devotion. Inluiden van het nieuwe jaar met een gebed en dankzegging. Het duurt een uurtje. Daarna ontbijten en naar de kerk. Het is een dienst van drie uurtjes, het blijft leuk om erbij te zijn! Ergens in de middag fiets ik voor de laatste keer naar Nabari om iedereen gelukkig nieuwjaar te wensen en afscheid te nemen. Het is vreemd om gedag te zeggen. Ben hier toch een aantal weken bijna dagelijks geweest en nu is het voorbij. Ik geniet nog van mijn laatste tochtje op de fiets en maak nog wat fotoā€™s.

De laatste volledige dag in Wulugu ben ik samen met Paul mijn busticket gaan halen in Walewale voor de terugreis woensdag 4 januari naar Accra. De bus vertrekt die dag om 15:00 uur. Ik heb de laatste was gedaan, mijn kamer zo goed mogelijk proberen te poetsen en mijn rugzak ingepakt. Dinsdagavond hebben we nog met het hele gezin bij elkaar gezeten. Een afsheidsborrel!!!! Zo lief: iedereen wat te drinken, een dankwoord van Memuna en Paul en van mijzelf naar het gezin. Ze hebben mij nog enorm in het zonnetje gezet door mij een traditionele jurk te geven en een lijst met dankwoord. Zo fijn. Ik neem echt afscheid met een lach en een traan.

Woensdag geniet ik nog even van alles en iedereen om mij heen. De bus vertrekt redelijk op tijd. De reis verloopt goed, mijn buurvrouw in de bus heeft een baby en dat is best een hele onderneming om met zoā€™n kleintje 14 uur in de bus te zitten. Nu heb ik van eerdere ervaringen met reizen in de bus en trottro gezien dat andere vrouwen de kinderen dan af en toe op schoot nemen. Dit heb ik dus ook gedaan zodat mijn buurvrouw haar armen kon laten rusten en even kon slapen. Zij heeft mij ook weer geholpen door mij wegwijs te maken tijdens een tussenstop naar het toilet. Erg fijn om elkaar te kunnen helpen. Super lief kind trouwens heeft geen moment gehuild tijdens de hele reis. Ik kom ergens rond 5:30 uur aan bij het hotel in Accra. Ik kan meteen naar mijn kamer, heel erg fijn. Even rusten en verder relaxen.

Gisteren nog naar de Makola markt en Art market geweest. Nog even het ā€œechteā€ Ghana voelen, ruiken, beleven. Hier in het hotel is er zo enorm veel luxe dat de tegenstellingen voor mijn gevoel te groot zijn maar dat heb ik al eerder benoemd.

Nog twee dagen en dan zit mijn avontuur er alweer op. Dit is mijn laatste berichtje vanuit Ghana. Ik ga alles en iedereen hier heel erg missen maar het is ook weer fijn om jullie allemaal te zien! Ik heb zoveel mogen beleven en meemaken, mensen ontmoet en indrukken op gedaan. Ik ga dit nooit vergeten. Ook aan jullie nog een keertje: bedankt. Zonder jullie had ik dit allemaal niet kunnen doen.

In laat jullie weten hoe de terugreis en de laatste twee dagen zijn verlopen. Laatste berichtje komt dan vanuit Tegelen.

Dikke kus en fijn weekend

Fotoā€™s plaatsen lukt niet. Ik probeer het later nog eens en anders vanuit Hollanda

Reacties

Reacties

Ans en Piet

Fijn dets ze os zoĆ« good op de huuegte haes gehaaje van dien reile en zeile dao! Waas iddere kier leuk ƶm te laeze. Ein klein bietje zien weej ouch in Ghana gewaes, dankjewel. Noow ein paar fijn letste daag en gĆ³j reis truuk nao Tegele! Trek dich mer werm aan!!

Henriette

Hoi Rudy. Wat weer een belevenis met oud en nieuw. Heerlijk om dat te lezen. En ook die foto's. Geweldig. Ben je er nu klaar voor om terug te reizen naar ons kikkerlandje? En ook weer de rijkdom die wij toch maar hebben. Heel veel sterkte met het afscheid daar en een goede reis terug. Tot gauw. Ik zal jou verhalen missen. Dank je wel voor alles groetjes

Mart

Welcome back home

Marij van Rensen

Rudy,een hele fijne reis terug. En tot ziens in venlo

John en jeanne Decker

Genoten van je verhalen en foto's en we wensen je een goede thuisreis

Linda

Leef Rudy, heb genaote van dien verhaole?en super wat desse allemaol hebs gedaon veur die minse daor.Trost op dichā¤ļøHiele gooije reis teruuk.Dieke knuffel van mich?

Margriet

Hoi Rudy, ik heb genoten van al je verhalen en foto's! Ik wens je nog een paar mooie dagen in Ghana en een goede terugreis naar Tegelen. Fijn dat je dan nog een aantal dagen hebt om te acclimatiseren...............tot volgende week......
Liefs, Margriet

Carla??

Ha Rudy maarrr hub se ut dur op zitte.Weit nog des se vertelde des ze gings.
Maar had sjoƫne verhoale hub se mit veul plezeer gelaeze.Toet sjnel op de sjportsjoƫl??

Margareth

Hallo Rudy,
Bedank veur diƩn moeije verhaole en foto' s, veur hƶbbe zoƫ get mei kenne geneete van diƩn avontuur
en prachtig werk. Goeije en veilige reis veur zeen Ć“s mit sporten.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!