rudyvangerven.reismee.nl

Swedru

Hallo allemaal,

Het is alweer donderdag en mijn eerste dag in de kliniek is voorbij. Het was een hele belevenis.

Eerst even terug naar gisteren. In de ochtend vertrokken vanuit Weiji in de buurt van Accra naar Swedru. Eerst Yvonne (vrijwilligster uit Zweden) naar haar project gebracht: Mums care een kindertehuis/ weeshuis waar ze 5 weken gaat helpen. Daarna door naar een ander weeshuis met kleuterschool waar we allerlei boodschappen naartoe hebben gebracht ( Tina heeft dit weeshuis opgericht). Daarna door naar Swedru. Ik begin weer langzaam de zenuwen te krijgen: waar kom ik terecht? Hoe is het gastgezin? Wat is Swedru voor een plaats?

Aangekomen bij het huis van mijn gastgezin word ik hartelijk ontvangen door Mary (gastvrouw). Zij woont hier samen met haar dochter Abba. Ze laat me haar bovenwoning zien. Hele ruime woning met voor hier alles erop en eraan: keuken met gasfornuis/ Douche met stromend water, dit is wel koud maar voor hier niet erg/ normaal toilet/ eetkamer/ woonkamer/ 4 slaapkamers en ja zelf iets wat op een wasmachine lijkt. Ik hoef alleen nog maar zelf te wringen en de was op te hangen. Droogt nu niet echt goed buiten het regent iedere avond behoorlijk. Er woont hier nog een andere vrijwilligster. Haar naam is Sara ze komt uit Zwitserland en werkt in een ziekenhuis hier in Swedru als verpleegkundige. Buiten dat ik al een paar woordjes Twi heb geleerd kan ik mijn Engels en Duits ook weer ophalen.

Even alvast een eerste indruk van de Salvator Army Kliniek en revalidatiecentrum. Het is een best grote kliniek. Revalidatie is voor kinderen met lichamelijke afwijkingen zoals spasme/ contracteren/ afwijkingen stand voeten en benen/ wervelkolomafwijkingen enz. De kinderen en verzorgens verblijven hier enkele maanden.Verder hebben ze een verloskundige afdeling. Orthopedisch schoenmaker/ timmerman die verschillende aangepaste stoeltjes maakt. Polikliniek waar ook mensen/ kinderenkomen met visueel problemen, gehoorproblemen, worden echo’s gemaakt en er is een klein laboratorium.

Op de revalidatie-afdeling doorlopen de kinderen en verzorgers een heel traject: lichamelijk en geestelijk onderzoek/ educatie over de verschillende aandoeningen voor de verzorgers/ advies over voeding. Ik ben vast nog van alles vergeten maar dan laat ik het later nog weten. Rose is de fysiotherapeute van het revalidatiecentrum. Hele aardige vrouw die mij wel op de eerste dag voor de leeuwen heeft gegooid. Ze verzocht me om naar de oefenruimtete gaan en de kinderen die daar waren te onderzoeken en met ze te oefenen en meteen de verzorgers deze oefeningen te leren. In de oefenzaalwaren ongeveer 10-15 kinderen en dus ook verzorgers aanwezig met allerlei verschillende aandoeningen. Even dacht ik : oké en nu? Ik ben gewoon begonnen en geprobeerd een beeld te krijgen van de aandoeningen en interactie te krijgen met de kinderen en verzorgers. Het was wat chaotisch en rommelig dus morgen proberen wat structuur aan te brengen en een soort van dossier aanmaken voor ieder kind.

Het was een intensieve dag. Slaap lekker allemaal en tot snel.

Kus Rudy


Reacties

Reacties

Geert

Ik kijk nu al uit naar je volgende verhaal.
Ik vind het geweldig.
Groetjes

Olav

Wat een belevenissen en indrukken. Mooi werk lijkt me.

Marjon Frissen

Geweldig um te laeze! Wij hiele ervaring idd. Maar dich bis dao good in! Kump food!

mat

een goed begin ,werken met de kinderen ,er is nog wel veel tedoen voor je ,groeten mat en wies

Inge

Kump vast goot met de structuur aan te bringe, det is waal veur dich weggelag. Fijn um te laeze det dien verblief goot is.
Dieke kus

Ellie dings

Hee Rudy , Super om je verhaal te lezen . Verheug me al op het volgende .
Heel veel succes.

Groetjes

Anne-Miek

genoeg fysiotherapie-werk te doen daar Rudy! een uitdaging.
zijn die verzorgers van de kinderen familieleden of medische verzorgers?
groetjes

Tineke & Gerard Fokkens

Wat 'n mooi verhaald en foto's. Voor ons zeer indrukwekkend, maar zeer zeker voor jou ! Fijn dat je met jouw kennis bij kunt dragen aan de gezondheid en welzijn van de mensen. "Alles kump good".
Dikke knuffel

miriam

Hoi Rudi
Wat un belaefenis um zoë veur de lieuwe gegoeid te waere.
Maar dan liers se waal zwumme hihihi.
Dich bis kei good bezig, meid. Petje aaf veur dich en de andere vreejwilligers/sters

Leefs Miriam en mevr van Leuven

Bep en Hay

Det veur de liéwe goeje is effe haevy maar zoeë bisse metein "ôntgreund". Kump allemaol good.

Jeanne van der Velden-Leenen

Ha die Rudy. Zo van Tegelen aan het werk in Swedru. Niet te geloven. Het is jouw wel toevertrouwd om op je eigen wijze hiermee om te gaan.. Het is natuurlijk wel een hele grote cultuurshock. Fijn dat je bij zo'n aardig gastgezin bent. Ik bewonder jou om datgene wat je doet. Lieve groet van Jeanne en Jo

Pauline

Hai Rudy, zo knap wat je doet. Fijn dat het je zo goed bevalt. Gelukkig. Lijken me hele lieve mensen i.i.g. en die structuur....dat komt zeker goed!!! Dat is wel aan jou besteedt!! Succes weer.

Heel veel liefs!!!

ilse

Ja gevonden! nu heel hard bij lezen! super leuk om je te kunnen volgen tot snel en ik verheug me op je volgende verhaal! ps succes met de dossiers...hopelijk niet iedere dag 10 tot 15 nieuwe kinderen....

Maurice en Ans.

Indrukwekkende verhalen van jou. Er is een bijzondere moed nodig, voor hetgeen jij onderneemt. Chapeau!

Peter en Ché

Wat een ervaringen Rudy. Fantastisch werk lever je. Heel moedig, maar geniet er ook volop van.
Dikke kus en tot je volgende verhaal.
Lieve groetjes van ons.

Jacky

Wat een leuk verhaal om te lezen en dat structuur aanbrengen zit wel goed bij jou! Mooi dat je een fatsoenlijke verblijfplaats hebt en dat jij je droom kunt waarmaken. Veel sukses in je "strijd" en tot weer. Love and hugs, Jacky ??

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!