rudyvangerven.reismee.nl

Expeditie Ghana

Van 15 oktober 2017 tot en met 7 januari 2018 ga ik als vrijwilligster naa rGhana.

Via de reisorganisatie TravelActive ga ik eerst 6 weken mijn medewerking verlenen bij een kliniek/revalidatiecentrum in Duakwa in de buurt van Swedru. Dit revalidatiecentrumvalt onder de Salvation ArmyClinic.
Daarna reis ik door naar het noorden van Ghana. Ook daar verblijf ik 6 weken en ga ik werken bij NabariChild Care Home en Nabari PrimarySchool. Tijdens mijn verblijf logeer ik bij een gastgezin om zo ook de cultuur en gebruiken van de Ghanese bevolking te leren kennen. Hopelijk ook een beetje van de taal: Twi.

De eerste zes weken verblijf ik in het zuiden van Ghana, in Duakwa.
Salvation Army Clinic

Deze kliniek voor fysiotherapie is opgericht door de Salvation Army Church. Vanuit de hele omgeving komen hier kinderen met hun moeders of verzorgers naartoe om fysiotherapiete krijgen. De kinderen hebben heel uiteenlopende aandoeningen waarvoor fysiotherapie nodig is, zoals klompvoetjes, spasticiteit en Cerebrale Parese. In Ghana worden kinderen met een handicap al snel in het verdomhoekje geplaatst en daarom is ook voorlichting en training van de moeders of verzorgers belangrijk. Zij leren hoe ze thuis zelf oefeningen met hun kinderen kunnen doen, om de vorderingen die in de kliniek gemaakt worden, thuis voort te zetten. Naast de kliniek is er ook een orthopedische werkhuis, waar o.a. braces en stoelen gemaakt worden. Het doel van het project is dan ook het verbeteren van de fysieke gezondheid van de kinderen. Het adviseren over de zorg van het kind, maar ook het geven van algemene voorlichting over gezondheid en hygiëne. Als vrijwilligster (fysiotherapeute) behandel ik de kinderen door middel van manuele technieken/ oefentherapieën en laat ik de moeders / verzorgers zien hoe en welke oefeningenze kunnen doen. Ook ga ik indien mogelijk mee op huisbezoek bij kinderen die eerder behandeld zijn. Er blijft een continue controle aan huis om na te gaan of alles goed loopt en om eventueel extra advies tegeven.

Week 7 tot en met 12 ben ik in het noorden van Ghana
Nabari Child Care Home en Primary School

Nabari Child Care Home is in 2009 opgericht door de Assembly woman van district Walewale, Memuna Sandow genaamd. Het weeshuis ligt in de streek Bolgatanga, die het meest hulpbehoevend is vooral omdat het land erg droog is en de bevolking eigenlijk niets heeft. Mevr. Memusa Sandow wilde de kinderen in het geboortedorp van haar man helpen. Nabari Child Care is geen weeshuis maar een kindertehuis. De meeste kinderen hebben wel ouders of familie in de buurt wonen. Het kindertehuis biedt onderdak aan 53 kinderen in de leeftijd van 0 tot 18 jaar. Helaas kunnen ouders niet altijd voor hun kind zorgen, door armoede, ziekte of andere redenen. Voor deze kinderen is er een plekje in het kindertehuis. Als vrijwilligster ga ik mijn hulp bieden in het kindertehuis door mee te helpen: boodschappen doen, huishoudelijke taken, sport en spel activiteiten organiseren, helpen met huiswerk en verzorging.

Primary School

Naast het kindertehuis is er een basisschool in Nabari. Het is belangrijk dat er materiaal komt zodat de leraren beter les kunnen geven. De kinderen uit het dorp moeten nu samen doen met een paar boeken die er zijn. De basis voor een zelfstandige toekomst is toch een gedegen opleiding. Hier wil ik ze graag bij helpen door Engelse les te verzorgen gericht op hygiëne en gezondheid en de hiervoor benodigde studiematerialen te verzorgen. In augustus is er gestart met het bouwen van een extra leslokaal, waarschijnlijk is het nog niet klaar als ik arriveer in Noord-Ghana dus ook hierbij kan ik helpen door de handen uit de mouwen te steken.

Reacties

Reacties

Marjan

Hoi Rudy,

Wat een super mooie reis ga je maken, heel veel succes xxx

Anne-Miek

veel succes met voorbereiden Rudy

Melanie

Super Rudy! En wat leuk dat je ons via deze reisblog op de hoogte gaat houden. Toy Toy met de voorbereidingen. ?

Marjon Frissen

Wat een geweldig mooi initiatief! Echt super! We gaan je zeker volgen en Paul en ik gaan je ook steunen! Wij wensen je heel veel succes! Paul en Marjon.

Mart Peters

Veel succes en veel plezier

Claudia van Haeff

Super dat je het gewoon gaat doen! Niet denken maar doen! Ik ben (nu al) trots op jou.
Geniet van alle ervaringen die je zeker zult opdoen. We volgen je.

Toos

Zo Rudy, weer een belangrijke stap is gezet, je visumaanvraag. Succes met alle andere regelzaken, kus mam

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!