rudyvangerven.reismee.nl

Van alles: visum/ terugblik/ nieuw project

Jaaaaaaa,bijna is het weer zover

Terug naar Ghana. Maar daarvoor mogen we eerst even wat dingen regelen zoals het visum aanvragen. Vandaag dus een dagje Den Haag: aanvraag visum.

Om 11:06 uur stond de eerste afspraak daarna volgt de rest. Tot onze verbazing mag Ruud om 11 uur al naar het loket. Wij al denken dat gaat snel, we staan zo weer buiten.......

Toch verliep het niet helemaal soepeltjes. Bij de vraag wat gaan jullie doen in Ghana geven we aan dat we op vakantie gaan, een rondreis maken. Ze willen graag weten waar we verblijven en of we contactgegevens hebben. We komen met gegevens van Hand in Hand en Kids lodge active (beide ook instellingen waar vrijwilligers naartoe gaan). Ze vertrouwen het niet helemaal en willen toch nogmaals weten of we niet gaan werken in Ghana. Wij nog een keer uitleg gegeven dat we op vakantie gaan. Als je nl. in Ghana gaat werken als vrijwilliger heb je een aanbevelingsbrief nodig van het bureau waar je mee gaat. En een brief van de verblijfplaats. Na wat gedoe nemen ze onze paspoorten in en kunnen we ze volgende week weer ophalen. Nu maar hopen dat we het visum krijgen. Ze zouden alles nog wel checken of het ook klopt wat we vertellen.........dus nu hopen dat pap en mam als ze volgende week terug gaan naar Den Haag alle paspoorten met visum terug krijgen (hihihihi). even afwachten.

De 13 weken dat ik verbleef in Ghana hebben veel indruk gemaakt, zoals de woonomstandigheden, het kindertehuis, de school, de kliniek maar vooral de positiviteit, enthousiasme en het geluk dat de mensen daar uitstraalden.

Ik neem jullie mee terug naar vorig jaar.

De eerste 6 weken bij de Salvation Army Clinic waar ik gewerkt heb als fysiotherapeute met kinderen. Kinderen met lichamelijke beperkingen zoals spasme door zuurstofgebrek bij de geboorte, contracturen, klompvoetjes, wervelkolomafwijkingen enz. De kinderen wonen samen met hun verzorger (vaak moeder, zus of oma) in een apart gebouw bij de revalidatiekliniek voor een bepaalde tijd. Samen met de twee andere fysiotherapeuten (Rose en Nelson) probeerden we de kinderen zo optimaal mogelijk te behandelen. Met Rose, Nelson en Mr. Hayford (hoofd van de kliniek) hebben we gekeken wat er nodig is om de behandelingen verder te optimaliseren. Zij hebben ervoor gezorgd dat er een loopbrug is gekomen voor de kinderen, een speciaal tractie-bed, nieuwe weegschaal, reflexhamer, stethoscoop, infraroodlamp en oefenmateriaal. Dit allemaal mogelijk gemaakt door jullie donaties!!!!

De tweede helft van mijn verblijf in Ghana heb ik les gegeven aan leerlingen van een basisschool in het noorden van Ghana in Nabari. Meegeholpen in een kindertehuis en dit kindertehuis voorzien van een nieuw laagje verf. Verder zijn er ramen en deuren vervangen, matrassen gekocht en nieuwe vloeren gestort. Hebben we de kinderen van het kindertehuis met Kerst een extra maaltijd kunnen geven, een gezellige middag gehad met muziek, dans, frisdrank en snoepjes. Dit ook allemaal mogelijk gemaakt met jullie hulp.

Het verblijf in het Noorden was een hele ervaring, back to basic. Familie staat centraal. De familie Sandow waar ik heb gewoond is een en al positiviteit. Ze willen vooruit en werken aan een betere toekomst. Paul (zoon van mijn gastmoeder Memuna) is een enthousiaste jonge man. Getrouwd met Sandra en trotse papa van zoontje Shimaya. Op het moment is hij leraar maar hij heeft de droom om een gevogelte-boerderij op de starten. Dit project gaan we ondersteunen dus lees verder……….

In het kort ga ik jullie proberen uit te leggen wat Paul Sandow graag wil bereiken in de nabije toekomst. Paul zou graag een gevogelte boerderij starten om het kindertehuis in Nabari te voorzien van eieren en vlees. Daarnaast wil hij ook als opleidingscentrum fungeren. Jeugd opleiden tot boer in de gevogelte sector. Daarvoor heeft hij een proposal (voorstel/ aln) geschreven waarin hij uitleg geeft over het hoe, wat, waarom en de kosten. Het land en de waterbron zijn er al, nu de rest nog zoals: waterbakken, voerbakken, gebouw, voer, medicatie, de vogels zelf om mee te starten, stroomaanleg, trasportkosten enz.

Voor het kindertehuis en de gemeenschap van Nabari is het belangrijk dat een dergelijke boerderij er komt. Goede voeding is belangrijk voor de ontwikkeling van elk kind zowel lichamelijk als geestelijk.

Wil je meer informatie over dit project dat wij gaan ondersteunen, het proposal lezen of een steentje bijdragen. Dat kan…. Vraag het gewoon even aan

Monique

Wauw wat leuk Rudy! Heel veel plezier. Wat bijzonder om al die mensen weer te gaan zien.

Jacky

Wat weer een geweldig initiatief van jullie, hier draag ik graag een steentje aan bij.
Veel sukses met de voorbereidingen!
Liefs Jacky

Marjon

He Rudy. Super tof! Ben benieuwd naar je verhalen weer. En als we kunnen doneren voor de gevogeltefarm dan horen we dat graag!

Tot schrijfs!

mat hendrix hoopelijk gaat alles goed met de paspoorten ,ze willen jullie verblijf adres weten ,hotel of zo .

op welke dag vertrekken jullie datum .groeten mat en wies

marleen

Hopelijk lukt het met het visum. We horen het wel weer!
wij wensen jullie een fijne tijd en succes met het ide van Paul.
Sjraar en Marleen.