rudyvangerven.reismee.nl

Kerst/ Klussen/ Pannekoeken

Hallo lieve allemaal,

Bedankt weer voor alle leuke reacties via deze pagina, appjes en sms!! En natuurlijk voor alle lieve kerstwensen.

Vorige week dinsdag tot en met vrijdag: VERVEN! Buiten is bijna af alleen nog de ramen en de letters boven de ingang. Eigenlijk stond dat voor vorige week op de planning maar inplaats van blauwe verf had ik groene gekregen. Dat betekende weer een ritje maken naar Walewale om de juiste kleur te halen. Vorige week ook gestart met een gedeelte binnen. Dat deel is nu klaar. Het loopt dus op rolletjes en zoals ik het nu bekijk ga ik alles afkrijgen voordat ik woensdag 4 januari terug reis naar Accra. De vloeren in de slaapkamers zijn ook klaar. Electriciteit komt volgende week.

En dan kerst in Ghana. Het was erg leuk en gezellig om mee te mogen maken. Kerstavond samen met de familie naar de kerk. Het kerstverhaal werd nagespeeld ( zie hiervoor ook de foto’s die Maurice gaat plaatsen). Verder weer veel muziek en dans. Na de dienst terug naar huis. Het is. 22:30 als we terug zijn. Dus wassen en naar bedje want morgenvroeg worden we om 9:00 uur in de kerk verwacht.

Eerste kerstdag: om 7:00 uur roept Memuna de familie bij elkaar. We zitten met zijn allen in de woonkamer. Memuna start met een openingsgebed. Daarna kan iedereen kort aangeven waarvoor ze dankbaar zijn gekeken naar afgelopen jaar. Om 8:00 uur mogen we weer gaan. Iedereen ontbijten, wassen en aankleden om naar de kerk te gaan. Op en top gekleed gaat iedereen hier naar de kerk. De meest mooie, leuke en kleurrijke jurken zie je voorbij komen. Zelf heb ik ook een outfit laten maken en al zeg ik het zelf het staat best oké! ( voelt wel een beetje als verkleden met Vastelaovend). De dienst is ergens rond 12 uur afgelopen. Weer veel dans, muziek en een uur durende preek over: eerlijk zijn. Het blijft een hele belevenis. Na de dienst lopen we terug naar huis, mooie kleding uit, andere outfit aan en starten met koken. Op eerste kerstdag wordt er voor de hele familie gekookt. Dit eten bezorgen ze dan bij ooms, tantes, oma enz. Met vier dames zitten we om het vuur. We snijden groenten, koken rijst, en als vleesje: geit en natuurlijk kipje. Ik had nog nooit eerder geit gegeten maar het smaakt echt goed. Ook nu eten we niet samen maar iedereen wanneer het uitkomt en waar plek is. Blijft raar maar het is hier nu eenmaal zo. De rest van de dag lopen er veel mensen in en uit. Kinderen spelen op straat, mannen en jongeren kaarten, vrouwen koken, oudere vrouwen zitten gezellig bij elkaar. Want na het middageten wordt er meteen gestart met het bereiden van het avondeten. De avond is rustig en verloopt als een “gewone” avond. Eten rond 18:30 uur, kletsen of wat tv kijken, wassen en rond 21:30 uur naar bed.

Tweede kerstdag: we gaan met een aantal van de familie naar het kindertehuis in Nabari. Wat gaan we doen: jaaaaaa, mede dankzij jullie, lieve mensen uit Hollanda, mogelijk gemaakt: een feestje vieren!!!!!! Muziek, dans, snoepjes, koekjes, frisdrank, rijst en kip. Het is een erg gezellige middag en je ziet de kinderen genieten. Die lach op hun gezicht bij het krijgen van een enkel snoepje is zo mooi! Ik besef dan weer hoe goed wij het hebben.......

Tweede helft van de week verven van de ramen en letters boven de ingang. Woensdagavond pannekoeken gebakken voor de hele familie. Tijdrovende klus: met twee personen hebben we drie uurtjes pannekoeken gebakken. Maar ze waren heerlijk en........we hebben met zijn allen samen gegeten.

En dan nu even een opsomming van wat er allemaal met jullie sponsorgeld is gedaan:

In het zuiden. Salvation Army clinic in Duakwa:

Loopbrug voor kinderen/ materiaal voor orthopedisch schoenmaker/ renovatie kinderbed/ levensmiddelen pakketten/ reflexhamer/ noteblokjes/ schriften/ pennen/ potloden/ puntenslijpers/ nieuwe behandeltafel/ matten voor op de grond om op te oefenen met de kinderen/ meegenomen gesponsorde speelgoed en fysiotherapeutisch oefenmateriaal/ gesponsorde schoenen/ afscheidsmiddag: frisdrank en koekjes/ 21 december is er een kerstactiviteit geweest ( foto’s volgen).

In het noorden. Nabari: kindertehuis en basisschool

Pennen/ verf/ kwasten/ verfroller/ emmers/ renovatie deuren en ramen/ vernieuwen vloeren slaapzalen/ nieuwe bedrading electriciteit/ 6 nieuwe matrassen/ 3 x 20 kilo aan kleding opgestuurd vanuit Nederland/ verlengen gezondheidszorg verzekering 2018 voor 47 kinderen/ gesponsorde speelgoed/ frisdrank, snoep, koekjes, rijst en kip voor feestje tweede kerstdag.

Als ik zo het lijstje bekijk hebben we met zijn allen heel wat kunnen realiseren met een bedrag van ongeveer 4000 euro. Super bedankt allemaal. Er zijn weer veel mensen geholpen, lachende en vrolijke gezichten, dankbare mensen! Super fijn. Bedankt dat ik dit namens jullie heb mogen doen. Hele dikke kus en knoevel voor jullie allemaal.

Volgende week waarschijnlijk vanuit Accra een nieuw verhaaltje. Eens kijken hoe ze oud en nieuw hier vieren. Vuurwerk is er in ieder geval want dat gaat nu al volop de lucht in.

Veel liefs vanuit Wulugu.

Henriette

Wat een belevenis daar die kerstviering. En dan natuurlijk in die hitte. Maar zo te lezen geniet je er van. Gezellig. En nu nog de jaarwisseling. Alvast een een gezellige roets wensen wij jou daar. En dan gaat het hard. Voor je het weet kom je weer terug. Heel veel plezier nog en tot volgend jaar. Xxx

Marijke

Leeve Rudy, dieke Knoevel en kös teruuk. Waat ein moeij verhaol weer! Ich wins dich eine super Aad en niej! Xx

Saskia

WHAW! Waer toch zoë sjtil van dien enthousiasme! -x-

Monique

Wow als je alles zo op noemt heb je wel heeeeel veel goede dingen gedaan! Wat fijn zeg voor de mensen daar.

Anne-Miek

Die jurk staat je heel mooi, prachtig stof/motief.
super van jou Rudy dat je dat geldbedrag bij elkaar hebt gekregen en er die mooie dingen voor hebt kunnen doen.