rudyvangerven.reismee.nl

Eerste week Wulugu/ Nabari en weekendje Tamale

Hallo lieve allemaal,

Het is nu zaterdagavond rond 19:00 uur. Ik zit samen met Maurice en Ruud op het terras van Kids Active Lodge in Tamale aan een heerlijk koud Club biertje. Even relaxen na een enerverende dag. Eerst even terug naar mijn nieuwe woonomgeving/ project en familie.

Maandag op de fiets naar Nabari. Een tochtje van 45 minuten. Het is heerlijk om op deze manier naar het project te gaan. Mooie natuur, overal vriendelijke mensen. Wel veel stof eten en denken dat je bruin bent maar dat blijkt de stof van de rode aarde te zijn. Na een goede wasbeurt weer lekker blank. In Wulugu is de taal ook weer anders dus opnieuw les om de meest gangbare woorden/ zinnen te leren.

Gelukkig woon ik bij een ontzettend gastvrije, grote en lieve familie. Ik geniet volop van het dagelijkse leven hier: meehelpen met de was, afwas en koken op een houtskool vuurtje. Het kost allemaal meer tijd maar is wel gezellig zo wonen, leven en zorgen met zijn allen. Ook water halen is een tijdrovende klus. Een aantal keren op en neer lopen naar de waterput met vier personen om alle bakken weer te vullen.

In Nabari heb je een kindertehuis en een lagere school. Momenteel geef ik les op deze school aan kinderen van 6 tot 9 jaar. Het is even heel wat anders maar erg leuk om te doen. Met wat hulp vanuit Nederland ( danke Inge) en de tekstboeken die ik hier heb gekregen kan ik gelukkig heel wat lessen voorbereiden. Over twee weken hebben de kinderen toetsen i.v.m de kerstvakantie. Dus ik probeer ze hierop voor te bereiden. Soms erg moeilijk gezien het niveau verschil in de klas. Veel van de stof die ik herhaal kennen ze niet. Ik begrijp dit ook wel. Er zijn drie leraren en soms twee voor zes klassen. Nu neem ik een klas over. Het blijft nog een raadsel hoe ze dit normaal oplossen.... nog niet durven te vragen maar dat komt nog wel.

Het kindertehuis ligt aan de overkant van de straat. Er wonen 41 kinderen in de leeftijd van 4 tot ongeveer 15/16 jaar. Tijdens de gesprekken met Anne en Jan ( doen veel voor het kindertehuis) besproken wat ik kan doen voor het kindertehuis. Ze gaven aan dat de buitenkant van het kindertehuis opgeknapt mag worden. Dus mijn nieuwe project: schilderen. Alles wordt blauw met wit in dezelfde kleuren als de school. Maandag gaat klusbedrijf Van Gerven starten. Ik ben benieuwd of het allemaal lukt. Afgelopen week samen met Paul ( zoon van Memuna) alle benodigdheden gekocht en naar Nabari gebracht.

Jaaaaaaaa, en toen was het vrijdag 1 december. Ik krijg vandaag weer bezoek. Jippie!! De school is vandaag gesloten het is Farmers Day, dus Maurice en Ruud zijn al om 9:30 uur in Wulugu. Nu zullen sommige van jullie zich afvragen en Henk en Toos dan ( pap en mam).? Zij zijn helaas een week geleden al huiswaarts moeten keren. Pap is erg ziek geworden ( maag en darmklachten) waardoor hij de reis niet meer kon voortzetten.

We gaan nu eten, ik stuur dit verhaaltje alvast en schrijf later verder. Ben bang dat alles anders weer weg is.

Tot later.....

Reacties

Reacties

Ilse

ha Rudy, wat een waanzinnig avontuur! prachtige foto's en verhalen. en wat zou ik graag je komen helpen met het verven van de school. waanzinnig!. en dan te bedenken dat je daar mensen blij maakt maar ook hier alles al klaar hebt zodat niemand merkt dat je sinterklaas in een ander land doorbrengt. volgens mij geniet je vol op! ik denk aan je de aankomende feest dagen en verheug me op het volgende verhaal

Inge

Ohhh wat zou ik jou nu graag helpen op de school. Fijn dat je iets kunt met de dingen die wij besproken hebben.
Geniet van Maurice en Ruud. Balen dat pap zo ziek is geworden....

Zooo benieuwd naar jouw volgende verhaal!

Kus Inge

Henriette.

Hoi Rudy. Wat een geweldige verhalen.Lijkt me heel mooi om daar een bruiloft mee te maken. En wat kun jij veel doen daar. Les geven. Maandag verven. Geweldig. Je mag trots zijn op jezelf. Heel veel groetjes uit Steyl. Xxx

Ellie Dings

Hallo Rudy ,wat weer een prachtig verhaal,heel veel succes met alles ?

Olav

Wederom een mooi verhaal en je hebt je weer nuttig kunnen maken voor de mensen daar.

Liefs Olav

mat hendrix .

Rudy ,wat jammer voor pap en mam ,en wat een goede schilder ben jij ,maar jou missie gaat gelukkig gewoon door ,groeten mat en wies

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!