rudyvangerven.reismee.nl

Nieuw verhaaltje

Lieve allemaal,

Allereerst wil ik jullie bedanken voor alle leuke en lieve reacties op de reismerken pagina! Ook voor alle lieve appjes!!!!!

De laatste week in het zuiden van Ghana is ingegaan.
Onvoorstelbaar hoe snel deze 6 weken voorbij zijn gegaan.
Vorige week donderdag de lezing gegeven aan de moeders/ verzorgers van de kinderen die ik behandel. Was een erg leuke ervaring. Ze waren geïnteresseerd, stelden vragen en na afloop een applaus. De hele lezing is vertaald door Kenneth (social worker) in het TWI. Tijdens de lezing heb ik enkele formulieren uitgedeeld met plaatjes en een beschrijving over de normale ontwikkeling van het kind. Deze week start ik met het evalueren van ieder kind afzonderlijk zodat we het op de formulieren kunnen noteren. Zo kun je zien waar het kind fysiek, sociaal en emotioneel staat in zijn/haar ontwikkeling en wat de volgende stap in die ontwikkeling is. De fysiotherapeuten van de kliniek kunnen dan aangeven hoe je een volgende stap kunt oefenen. Ik hoop dat ze vervolgens iedere maand op deze manier evalueren. Dit geeft een beter overzicht voor jezelf, het kind en de verzorgers (ben ik van mening).

De lezing voor de Maternity clinic zou vandaag zijn maar is weer niet doorgegaan. Jammer maar helaas. Morgen nog en gewone dag in de kliniek en donderdag het afscheid. Heb allerlei lekkers, appelsap en melk gekocht om uit te delen. We gaan er met zijn allen een leuke dag van maken.
Vrijdag reis ik naar Accra om vanuit daar zaterdag de bus te nemen naar Tamale (Noorden van Ghana).

Afgelopen donderdag even op pad geweest voor een welkomscadeautje. Natuurlijk voor Maurice, Ruud, pap en mam. Wat kun je ze het beste kopen...... iets waar je hier niet zonder kunt........en dat is een: face-towel (doekje om je zweet mee van het gezicht te wrijven). Dat doe je hier veel en ongeveer de hele dag door.

En dan is het eindelijk zover. Vrijdag 17 november. Vandaag komen Maurice, Ruud, pap en mam mij ophalen bij de kliniek in Duakwa. Om 11 uur sta ik ze buiten op te wachten, Helaas, het duurt nog even, in Swedru hebben ze de verkeerde weg genomen. Uiteindelijk zijn ze er rond 12 uur. Ik ben echt super blij en er vloeien weer een paar tranen. Echt super fijn dat ze er zijn. JIPPIE!!!!!
We delen samen de schoenen uit die zijn meegenomen (gekregen van Van Lier schoenen Belfeld). Iedereen is er super blij mee. Daarna een rondleiding over het terrein van de kliniek en een stop bij de orthopedische werkplaats ook hiervoor materiaal kunnen regelen via Van Lier. Heerlijk om ok hier weer een glimlach op de gezichten van de medewerkers te zien. We vervolgen onze weg naar Elmina, We verblijven daar twee nachten in Kosa beach resort (eigenaren komen uit Nederland). Het is er heerlijk. Ik krijg meteen een vakantie gevoel: heerlijk op een stoeltje met een biertje op het strand. Genieten van het mooie uitzicht en de mensen die ik lief heb. Effe knoevele met Maurice. Wat verder ook heerlijk is : “ um effe in UT plat Tegels te kenne kletse” ,een warme douche te nemen wat anders eten dan de afgelopen weken.

Na een heerlijke nachtrust en een perfect ontbijtje zijn we op pad gegaan. Eerste stop vandaag: Kakum park. Sinds 1990 is het een beschermd natuurgebied. 90% Van al het tropisch regenwoud in Ghana is vorige eeuw verdwenen. Het regenwoud heeft plaats moeten maken voor cacaoplantages, steden, dorpen en mijnen. Wij maken een wandeling door het regenwoud (gids geeft veel info over de verschillende bomen en planten met de medicinale werking). Ook doen we de Canopy Walkway. Dit is een wandeling op 30 meter hoogte over touwbruggen. Je loopt van boomtop naar boomtop over een totaal van 7 bruggen. Super mooi uitzicht, van wat ik heb kunnen zien. Dit lag niet aan het uitzicht maar aan mijzelf. Pohhhhhh wat was het hoog en wiebelig. Ik weet niet of ik het nog een keer zou doen. Voor Maurice was het ook een eenmalig avontuur. De rest was er rustig onder en heeft volop genoten.

Het vervolg van de dag: een kort ritje naar Elmina Castle (andere namen zijn: St. Georges castle en Anomansa).
Elmina castle is in 1482 gesticht door de Portugezen voor handelsactiviteiten. In 1637 aangevallen door de vloot van Johan Maurits van Nassau. Zij veroveren het fort (West-Indische compagnie). De handel in Elmina is in eerste instantie gericht op goud en ivoor maar verschuift gaandeweg naar slavernij. Tussen 1831 en 1972 werden er door Nederland West-Afrikanen geworven (verhandeld) om als militair n Nederlands-Indie te dienen. In 1872 wordt Ellmina Castle overgedragen aan de Britten. De Britten voerden in het huidige Ghanaoorlogen met de Ashanti en koloniseerden het land. Sinds 1957 is Ghana onafhankelijk. 19 e Eeuw afschaffing slavernij.  Juli 1863 schaft Nederland de slavernij af in hun koloniën.
Het was een actief maar ook indrukwekkend dagje.
De avond doorgebracht in Kosa beach. Zondagmorgen de pre-verjaardag van Maurice gevierd. Cadeautje, ballonnen en zelf een bloemetje op de tafel in een plastic flesje (toppie door mam geregeld). Daarna naar Winneba beach. Dit ligt in de buurt van Swedru waar we eerst een korte stop maken bij mijn gastgezin. Erg fijn dat iedereen kan zien waar ik woon en kennis kan maken met het gastgezin. mam en pap maken Mary blij met thee, koekjes en een dunschiller (hebben ze hier niet). Ze is er echt super blij mee. En de thee is heerlijk (groene thee ook niet te krijgen hier).
Verder die dag relaxen aan het strand, korte wandeling en nog een heerlijk etentje. En dan weer voor twee weken afscheid nemen. Ik ga terug naar Swedru met de trottro. De eerste keer in het donker op pad in Ghana. Dit gaat helemaal perfect er is nog genoeg te doen op straat en overal zijn nog winkeltjes open.
Het was echt een heel erg fijn weekend.

Over twee weken zie ik iedereen weer in het Noorden van Ghana. Ken ich weer knoevele met miene schattie!!! Bijkletsen over hun ervaringen tijdens de rondreis en mijn eerste ervaringen in een nieuwe omgeving. Natuurlijk genieten van het samen zijn.

Heel veel liefs vanuit Swedru.

Ank

Rudy!

Wat geweldig wasse allemaol duis en met maks. Leuk um det op dees manier mei te kenne belaeve. Geneet d'r van!

Henriette

Hoi Rudy en de rest van de familie.
Wat een verhaal. Geweldig.
En wat gaat de tijd snel.
Nu maar samen genieten van alles.
Wij hebben hier geen zweetdoekje nodig maar een paraplu.
Ook leuke foto's. Heel veel groetjes uit Steyl.

Mart

Fijn dat je mekaar weer ff bij de hand hebt. Wij zijn net een week in Lissabon geweest: lekker warm weer overdag. Geweldige stad.
Werk ze nog en doe Maurice en de anderen de groeten. Hou je taai, Rudy. En veel plezier.

Veron

Wat weer ein geweldig verhaol en wat top wasse daor allemaol regels...klasse

Karel

Wat ken ich nag miër zegge, den d'r al gezag is.
Sjoën (sjóon) allemaol.
Doot ouch de groete aan de res van de femielie en aan Ruud.

Marjan

Rudy, wat waer ein verhaol, prachtig um te laeze!
Wat mos dow ein super weekend hebbe gehad, heerlik!
Nog veul plezeer en succes!
Leefs xxx

Inge

Bedankt weer voor jouw verhaal en wat gaat de tijd snel! Suc6 met het afscheid morgen en heel veel plezier op jouw nieuwe plek.

Dikke knoevel

marleen

Leuk Rudy voor jullie om elkaar weer te zien en te knoevelle !!
Mooie foto's ook, hopelijk gaat het met pap goed met zijn rug en kunnen ze nog genieten en veel ondernemen. En jij weer naar een andere plek, spannend allemaal. Ik kijk weer uit naar het volgende reisverhaal, groetjes

Ans en Piet

Bön bliej det ich neet door buimtuupkes heuf te wandele! ? geneet van alles en doot ze allemaol de groete!

mat en wies ,

Rudy ,we zien dat pap en mam en Maurice goed zij aangekomen ,en jullie een mooie wandeling hebben gemaakt ,mooie natuur ,,en nu verder naar de volgende bestemming ,doe ieder een van ons de groeten ,mat en wies

Gwenny

Haa Rudy!

Leuk um dien verhaole te laeze en foto's te zeen! Echt super bezig en waat vluug d'n tied!
Geneet d'r nog van en succes in 't Noorden!

Leefs Gwenny

Iris

Hallo mooi mens,

Bedankt voor wederom het delen van je mooie avonturen!
Love you from the moon and back :-)

We keep in touch.

Dikke kus

Linda

Leef Rudy,waat ein sjoene verhaole en foto

Linda

Leef Rusy,ierste bericht waar te snel geplaats.Nogmaals waat ein sjoene verhaole en foto s.De zuus der goot oet <3 Geweldig wie se ut duis!!!Bin trots op dich.Geneet lekker van dien menke pap en mam en auk van Ruud.Dieke kus en knoevel van mich veur dich Xxxx

Peter en Ché

Hoi Rudy. Wat een indrukken allemaal. Fantastisch wat jullie daar doen. Maar inderdaad, ook lekker genieten aan het strand. Lijkt me super. En leuk om Toos, Henk, Maurice en Ruud (die ken ik trouwens niet ken) te zien, maar het is ook sullig om hem niet te noemen. Dikke kus voor allemaal en wens ze maar veel plezier. Tot de volgende keer.
XXXXX

Bep en Hay Cornet

Schoeëne fotoos, moei verhaol waat wille we nog miér. 't Duit ôs good det 't dich dao super bevelt. Kiéke weer oét nao 't volgend nies.
Knoevelkes van ôs.

Ger Gerards

Wat een leuke verhalen echt super hoe jij daar instapt en mee omgaat. Doe de groeten aan iedereen.
Hopelijk gaat het met Henk zijn rug beter. Geniet er nog maar van samen.

Joop en Annelies

Weer een mooi verhaal fijn dat alles gesmeerd loopt doe de familie de groeten als je ze weer ziet!

Marjon en Paul

Wat heerlijk dat he je schatjes weer gezien hebt. En wat een ervaring weer. Die touwbrug lijkt me heel spannend! Je ziet wel heel veel moois tussendoor en dat maakt het allemaal wel een beetje draagbaar denk ik. Want het lijkt me toch zwaar wat je allemaal doet. Heerlijk om je verhalen te lezen en de foto's te zien. Ik wens je nog heel veel succes en veel plezier met je familie. Knoevel van os!

Pierre en Toos

Super, een ervaring voor het leven .We zijn trots op je. Lieve groet ,Pierre en Toos.