rudyvangerven.reismee.nl

Markt

Beste allemaal,

Een kort berichtje vanuit Swedru:

Afgelopen donderdag ben ik samen met een verpleegkundige van de kliniek naar de markt geweest om voor de moeders en de kinderen boodschappen te doen.
Het was een hele mooie maar ook een trieste dag.

Ik begin even met het mooie: samen naar de markt. Van alles kunnen kopen voor mensen die het zelf nauwelijks kunnen betalen (van eten tot pampers). De lieve en dankbare gezichten van de moeders en kinderen. Dankzij veel hulp vanuit Nederland dit mogelijk kunnen maken.

En dan het trieste. Het heeft mij heel erg aangegrepen dat dagje markt. Waarom......... nou dat ga ik proberen te verwoorden. De eerste weken hier in Ghana heb je veel nieuwe indrukken/ geuren/ geluiden/ mensen enz. Dit probeer je allemaal te verwerken. Nu na een aantal weken hier te mogen zijn ga je toch verder kijken dan de  eerste indruk. Wat je dan ziet gaat mij erg aan het hart. Ik begin nu ook de echte armoede te zien: de mensen met kapotte kleding/ zonder schoenen/ vieze kleding/ kinderen die een hongergebaar naar je maken op de markt/ de golfplaten huisjes/ de steegjes die ruiken naar urine: geen toilet gebruiken maar gewoon ergens waar het kan.
Ik weet dat we in Nederland ook met armoede te maken hebben (als je kijkt naar de voedselbanken/ dag-nachtopvang/ leger des Heils enz.). Dit mogen we ook niet onderschatten!!!!
Toch voelt het hier anders aan, heftiger, meer zichtbare armoede misschien...Het was een dag met veel verschillende emoties en genoeg stof om over na te denken.

De belevenissen van afgelopen weekend. Even weg van de stad, de natuur in. Naar Shai Hills. Een natuurpark 50 km van Accra. We (Eveline en Sara (huisgenootjes)/ Fleur: vrijwilligster op een school in dorpje uur bij ons vandaan. Ze komt uit Nijmegen) hebben genoten van de mooie natuur, de vlinders, vogels, bavianen, vleermuizen en antilopen. Mooie wandeltocht gemaakt naar de Sayu Bat Cave en Hieweyu Hill.

Jaaaaaaaaa, en niet te vergeten vrijdag zie ik Maurice, Ruud en pap en mam!!!! Ze komen mij ophalen in Duakwa waarna we samen het weekend doorbrengen in Elmina/ Cape Coast en Kakum park, Super veel zin in!


Heel veel liefs Rudy



Reacties

Reacties

Marjan

Oh Rudy wat weer een prachtig stukje geschreven, krijg er tranen van in mijn ogen.
Wat een ervaring, en die armoede niet normaal!
Wat gezellig komend weekend, om Maurice, Ruud en pap en mam te zien, wat zul je genieten, heel veel groetjes, laat alles goed verlopen toi, toi, toi dieken kus Frans en Marjan

Marjon en Paul

Ha Rudy. Wat een ellende. Armoede is schrijnend en vooral als je er weinig aan kunt doen. Heel erg fijn dat je voor de mensen dat alles kunt kopen, maar je kunt ze niet allemaal helpen en dat lijkt me heel erg zwaar. Het zal je leven heel erg veranderen denk ik als je weer terug bent in alle luxe hier die de meeste mensen niet eens meer zien. Ik hoop dat je genoeg donaties hebt gekregen om toch veel te kunnen betekenen voor de mensen daar! Ik wens je een heel fijne tijd met je familie. Geneet der van! Dieke knoevel van ôs!

Henriette

Hoi Rudy.
Wat een verhaal weer. Eerst lezen wat je allemaal goeds doet en dan wat voor ellende dat je allemaal ziet.
Ik vind het heel knap wat je allemaal doet. Blijf je zelf en maak het je niet te zwaar. Ook genieten dat familie die van je houden eind.van de week naar je toekomen.
Dikke knuffel van ons uit Steyl

Bep en Hay Cornet

Jao Rudy, det geluif ik det die toestande en ermooi indrök maake. Dan besef ze pas wie good det weej 't hebbe. Bep en ik dinke heej dök aan en zien hieël dankbaar det we heej meuge woeëne. Dieke knoevel en kösmoel van ôs.

marleen

Weer genoten van je verhaal Rudy en ja dat er veel armoede is geloof ik wel. Maar probeer toch maar te genieten, ook moet het je toch een goed gevoel geven dat je wat kunt doen voor enkele mensen. Ben vanmiddag nog even afscheid gaan nemen van je pap en mam, want ze vertrekken morgen naar jou.
De koffers stonden al in de gang, een fijn tijd nog voor jou en je familie. Groetjes van ons.

Monique

Heftig hè dat verschil. Zo leer je wel waarderen dat we het hier best heel erg goed hebben. Zet m op en blijf genieten. X

Olav

Veel plezier dit weekend

Jacky

Lieve Rudy wat een mooi verhaal weer. Je verteld het heel levendig zodat wij het ons goed kunnen visualiseren. Heel verdrietig als je verteld over de armoede,die daar heerst.
Wel mooi dat je zo kunt genieten van de natuur en dat je wat voor deze kunt betekenen!
Wens jou een hele fijne tijd met Maurice en je familie.
Tot weer en veel liefs uit Venlo.

harriet schampers

hallo Rudy alles goed. hier is het rustig.wat leuk die verhalen van jou.Is inderdaad jammer van die armoede daar.Wij wensen jou Maurice en Toos en Henk een hele mooie tijd en veel plezier. groetjes Koos en Harriet

anita linssen

mooi verhaal heeft me geraakt wens je een fyn weekend met je familie groetjes uit venlo

Ellie dings

Hallo Rudy ,

Heel mooi hoe je alle gevoelens verwoord ,hier mee laat je ook je kwetsbare kant zien .Dit vind ik ontzettend knap van je . Echt respect hoe je de dingen aanpakt.Wens je nog een hele mooie tijd toe , en geniet van de tijd met je vriend en familie .

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!