rudyvangerven.reismee.nl

Vanalles en nog wat!

Hallo lieve allemaal,

Een volgend verhaaltje vanuit mijn “thuis” hier in Swedru.

Waar zal ik eens beginnen.......
Ik start even bij de kliniek. Ondertussen heb ik alle kinderen kunnen voorzien van een note-blok/ potlood en puntenslijper (dankzij jullie!!!!!) zodat ze naast de enkele uurtjes school die ze hebben per week ook zelf kunnen blijven oefenen. Naar mijn idee krijgen ze ongeveer 4 uur per week les. Erg weinig dus gezien de langere periode dat ze zijn opgenomen in de kliniek. Vandaag ook een opblaasbare wereldbol aan de leraar gegeven. Samen hebben we met de kinderen bekeken waar zij wonen en waar Nederland ligt. Erg leuk om even op het schooltje bezig te zijn. Via Van Lier Schoenen in Belfeld (bedankt Roger) de orthopedisch schoenmaker in de kliniek kunnen vertellen dat er over twee weken materiaal komt vanuit Nederland. Ze zijn daar super blij mee omdat de kwaliteit beter is.
Donderdag ga ik met een verpleegster van de kliniek samen naar de markt in Swedru om spullen te kopen voor de moeders en kinderen die opgenomen zijn in de kliniek. Ze moeten in hun eigen onderhoud voorzien en dit is voor bijna iedereen een hele opgave. Vaak is erte weinig geld en verlaten de moeders en kinderen de kliniek vroegtijdig. Of ze gaan tijdelijk weg om later als ze weer geld hebben terug te komen.
De moeders (verzorgers) hebben voor mij een lijstje gemaakt. Hierop staat bv: rijst/ fruit/ iets om soep mee te maken/ Milo (soort chocolademelk)/ melk/ pampers/ wc-papier/ klamboe (deze zijn ook niet voor iedereen aanwezig) en nog veel meer. Ik ben benieuwd of we donderdag alles meekrijgen maar dat gaat vast goed komen.
Voor de fysiotherapie afdeling komt er een loopbrug voor de kinderen. Ze hebben er nu ook een maar die is veel te hoog. Het mooie is dat deze gemaakt kan worden door de timmerman die werkzaam is in de kliniek.
(Op deze manier hoop ik middels jullie sponsoring een goede bijdrage te kunnen leveren aan het welzijn van de kinderen).
Vrijdag ga ik samen met Mr. Hayford naar OTC. Dit is een orthopedisch therapeutisch centrum in Nsawan. Opgericht door een Nederlander (De Ruyter). We gaan daar drie rolstoelen ophalen voor de kliniek in Duakwa.

Even nog wat andere weetjes over Ghana. Ik drinkwater uit een plastic zakje. Deze koop je met de 30 tegelijk. 1 Zakje bevat 500ml water. Kosten 3 cedi voor 30 zakjes (5 cedi is ongeveer 1 euro).
Overnachting afgelopen weekend in Kokrobiti: 56 cedi is 10 euro. Ontbijtje: ongeveer 4 euro. Avondeten met drankje: ongeveer 8 euro. Flesje bier (300ml): 1 euro en 10 cent.
Het leven hier is voor onze maatstaven niet duur. Je ziet hier niemand in het openbaar roken. Wat je wel ziet is veel afval langs de kant van de weg : plastic zakjes/ flesjes/ blikjes enz. Afgelopen weekend zelfs op het stand. Vol verbazing heb ik daar rondgelopen. Het is geen gezicht overal die rommel maar het went wel. Veel woningen/ scholen enz waar ze met de bouw gestart zijn maar niet afgemaakt. Gebouwen worden ook niet onderhouden. De Ghanezen besteden wel veel aandacht aan eten , hun kleding, haren (veel vrouwen met pruiken/ ingevlogen extensions) nemen twee keer per dag een douche (als ze deze hebben anders met een emmer water) , nemen de tijd om een praatje te maken en stellen veel vragen, gastvrij, nemen in mijn ogen de dag hoe die komt en leven ook meer van dag tot dag.

Nog even terug naar afgelopen weekend. We (Sara, Eveline, Yvonne, Lena en ik allemaal vrijwilligsters) zijn naar Kokrobiti beach geweest. Geslapen in Big Milly’s guesthouse. Genoten van zon, zee, stand (iets minder door alle rommel die er lag), lekker eten, live muziek.

Volgende week weer een nieuw verhaal. De reactie op de voedselpakketten, beschrijving van OTC en de belevenissen van het weekend.

Slaap lekker allemaal.
Veel liefs Rudy

Reacties

Reacties

Mart

Bedankt

Marij van Rensen

Rudy,
bedankt voor weer z'on prachtig verhaal .
Ik geniet er elke keer van en dan nog de prachtige foto's.

Groetjes Marij v. Rensen

Carla??

Heyyyy Rudy
Wat een avonturen daar.
Genoeg te doen daar lees ik uit de verhalen.
Ook de foto’s zijn geweldig en die lach van jouw zie dat je geniet.Maar Je zult soms ook wel machteloos zijn door dingen die je ziet.
Maar lees dat je met simpelen dingen wel heel ver kunt komen.
Groet

Henriette

Wat maakt jij toch veel mee.
Geweldig wat jullie daar doen.
En dan ook die leuke foto's.
Dit is een hele belevenis.
Heel veel groetjes uit Steyl

Bep en Hay Cornet

Zoeëas gewuunlik weer ein prachtig verhaol en schoeëne fotoos.
Bedank Rudy

Olav

Wederom een mooi verhaal.

Marijke

Leeve Rudy,

Super leuk um dich zoë te volge! Waat ein moeije verhaole!
Leefs

Jeanne decker

Leuk om je zo te kunnen volgen en te zien wat je allemaal meemaakt

Peter en Ché

Geweldig om je leventje en je inspanningen daar te volgen en iets op te steken van Ghana. Heel veel plezier en succes verder. Dikke kus van ons!

Marjon en Paul

Geweldig bezig! Druk genoeg. Ze zullen je geweldig gaan missen daar. Super wat jij allemaal doet. Ik zou die gezichten daar wel eens willen zien. Wat zijn wij dan rijk hier! Beseffen we soms niet eens. Pas als je in zo'n lans bent besef je wat wij hebben. Dat vuil op het strand is in India nog erger. Paul is daar geweest. Veel succes verder! Verheug me op je volgend verhaal.

Joop en Annelies

Rudy, mooi om te lezen hoe het je gaat en de bijzondere dingen die je meemaakt.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!