rudyvangerven.reismee.nl

Kerk/ strand/ de kinderen in de kliniek

Beste allemaal,

Het is tijd voor een volgend verhaal vanuit Swedru.
Graag wil ik jullie mijn ervaringen van afgelopen weekend vertellen. Dagje strand en de kerk. Maar ook nog wat informatie over de kliniek, het bezoek van Marieke aan de kliniek en mijn ervaringen in Swedru zelf.

Zaterdag zijn we met 4 vrijwilligsters (Sara, Eveline, Yvonne en ik) naar Winneba beach geweest. Het was een heerlijk ontspannen dagje aan het strand. Eerst een wandeling over het strand met mooie palmbomen en veel bedrijvigheid i.v.m vissers. Daarna even verkoeling zoeken in de zee om daarna heerlijk een uurtje te genieten van de zon. Een kokosnoot nuttigen en vooral genieten van alles om ons heen. Langzaam wordt het ook drukker op het strand, veel lokale mensen komen hier op zaterdag relaxen. We vinden een soort van terrasje/ barretje en nuttigen een Ghanees biertje. Verderop staat iemand te grillen: het ruikt heerlijk en ik kan het niet weerstaan om iets te nuttigen. Het was heerlijk!!! Wat het was? Geen idee. Het had het meeste weg van een curryworst op een stokje met pittige kruiden. Rond 16:00 uur nemen we de trottro terug naar Swedru om een echte Ghanese maaltijd te eten. Mary en ABBA hebben voor ons pindasoep, Fufu en kip gemaakt. Fufuis een soort deeg van cassave en yam (als ik het goed heb). Je eet het met je rechter hand (je linker hand gebruik je hier niet met eten deze is namelijk niet rein). Stukje deeg door de soep en de kip erbij. Het deeg is erg machtig dus veel teveel maar wel lekker.

Zondagmorgen ben ik samen met ABBA, Clarence (man van Mary) en Eveline naar de kerk gegaan. Iedereen zag er op zijn mooist uit. We zijn met de taxi naar de kerk gegaan zo rond de klok van 8:45 komen we aan bij de kerk. Ik hoor de muziek, echt zoals ik mij had voorgesteld: gospelachtige klanken. Helemaal top. Bij binnenkomst geniet ik nog meer: iedereen ziet er prachtig uit, mensen dansen, houden hun armen omhoogen doen naar mijn idee op dat momentwat goed voelt. Om ongeveer 9:15 start de dienst: een preek van twee uur!!!!! Dat was wel erg lang maar gelukkig in het Engels dus goed te volgen. Tussendoor enkele liedjes die door iedereen worden meegezongen (kon de tekst meelezen). Rond 11:30 verlaten we de kerk en lopen we terug. De rest van de zondag heb ik mijn presentaties voor de kliniek voorbereid.

Maandag was een erg fijne dag op de kliniek. Ik heb Marieke mogen ontmoeten. Marieke heeft drie jaar geleden als vrijwilligster in de kliniek geholpen. Zij komt uit Nederland en is ook fysiotherapeute. In het voortraject van mijn trip naar Ghana heb ik regelmatig mail contact met haar gehad. Heerlijk om haar nu te ontmoeten, te praten over de kliniek, de kinderen, het leven in Ghana, ervaringen uitwisselen enz. Marieke werk nu in Nsawan OTC: revalidatiekliniek (opgericht door ederlander in 1961). Voor de lunch zijn we uitgenodigd bij Mr. Hayford (manager/ coƶrdinator) mede-oprichter van Salvation Army clinic in Duakwa. Hij neemt ons mee naar zijn huis op het terrein. We praten over de kliniek, wat er nodig is en hoe dit te realiseren. Voor Marieke is het als thuiskomen. Zij heeft bij de familie Hayford gewoond.

Vandaag na het werk heerlijk door Swedru gelopen op zoek naar een Copy-shop of iets wat daar op lijkt.
Voor mijn presentatie wil ik de moeders nl. Enkele kopietjes meegeven over oefeningen die ze samen met de kinderen kunnen doen / samenvatting over de ā€œnormaleā€ ontwikkeling van het kind enz..nadat we dit samen hebben doorgenomen. Mijn zoektocht wordt beloond. Een kopieerapparaat en een super aardige man die voor mij alle kopietjes maakt die ik nodig heb. Daarna op zoek naar een cadeautje voor Sara (vrijwilligster die ook bij Mary woont) zij is morgen jarig. Ik had bedacht om een cd van een Ghanese artiest te kopen. Ook dit is gelukt. Ik weet niet of het de originele cdā€™s zijn (kosten 2 euro per cd) maar ik heb samen met de eigenaar van het winkeltje de muziek beluisterd. Hij heeft mij bij enkele liedjes tekst en uitleg gegeven zodat ik weet waarover ze gaan. Het was super leuk, echt gelachen. Bij het verlaten van de winkel heeft hij wel drie keer ā€œGod bless youā€ tegen mij geroepen.

Dit is weer even een up-date over te leven in Ghana.

Tot de volgende keer.
Veel liefs Rudy

Reacties

Reacties

Roger

Leuk om te lezen ,zo te zien bevalt het je wel !

Karin

Zo leuk om te lezen.

Mart Peters

Je blijft flink bezig. Moeten de patiƫnten ook betalen voor de zorg? Of zijn ze verzekerd?
Veel plezier gewenst.

Ans en Piet

Good te laeze dets ze ouch nao de kerk geis dao!!!

Inge

Zo tof wat jij daar meemaakt en bedankt dat wij daarvan mogen meegenietenā¤

Caroline

Super leuk om te lezen wat jij nu allemaal meemaakt...

Ger Gerards

Hallo Rudy,

Hebben net je ervaringen in ghana gelezen. Super dat je het zo goed getroffen hebt.
Alle verhalen zijn zeer indrukwekkend. Het gaat je verder goed en zullen je verhalen blijven volgen.

Ger en Elly

Olav

Wederom een mooi verhaal

Maurice en Ans.

Zojuist weer een mooi verhaal van je gelezen. Jouw beschrijving is van dien aard, dat je het gevoel hebt erbij aanwezig te zijn en de sfeer te proeven. We zien alweer uit naar je volgende verslaggeving. Dikke kus van ons.

Karel

Hartsjtikke sjoƫn ƶm dit allemaol te laeze.
't mƓt ein geweldige ervaring veur dich zien.
Hiƫl vuƫl plezeer dao.
Ich blief dich volge.

Gerard & Tineke

Wat weer 'n mooi verhaal ! Je bent een verborgen (schrijf) talent.
Fijn dat je 't naar je zin hebt en daarbij ook nog eens fantastisch werk doet !
We kijken al weer uit naar je volgende foto's en verhaal, dikke knuffel !

Jacky

Wat heerlijk dat je dit alles met ons deelt, elke keer genieten!
Tot het volgende bericht, veel plezier en succes. Liefs, Jacky

Marjon en Paul

Geweldig om je zo te kunnen volgen. Je bent behoorlijk druk bezig. Maar super!

Marjan

Rudy, wat weer een prachtig verhaal, en mooie foto's!
Wij zien iedere keer uit naar nieuwe verhalen en foto's!
Heel veel succes en ?, tot de volgende sessie, lieve groet Frans en Marjan

Ellie dings

Hallo Rudy ,

Weer een prachtig verhaal , veel succes met je lezing . Onvoorstelbaar wat jij op een dag mee maakt .

Heel veel groetjes ,Ellie

mat en wies

zo te lezen bevalt het je er goed ,in een heel andere omgeving ,ook zien we iets van je werkkring ,groeten van ons

Monique

Wat klinkt dat ontzettend goed zeg! Volop genieten zo te lezen. X Mo

Marleen en Sjraar

Mooi om te lezen wat je allemaal beleefd Rudy. Wat zal je er veel voldoening van hebben om de kinderen te kunnen helpen. groet van uit Tegelen.

Veron

Oh wat weer ein sjiek verhaol Rudy! Ech leuk um te laeze en zeen wasse allemaol mei maks dao in Ghana. Xxx

Bep en Hay Cornet

Maar maedje, waat schoeƫn det 't dich dao zoeƫ good bevelt. Jao de H. Mis is dao ein belaevenis. Kinne ze heej wat van liƩre. Schitterend verhaol, bedank

Anne-Miek P.

ook baby's om te behandelen, kan Bobath je nog van pas komen.
goed idee om uitleg en oefeningen op papier te bespreken en mee te geven

Margareth (Fitness maatje)

Rudy,
Super, erg mooi geschreven.
Door deze verhalen en foto's krijgen wij een indruk van het liefdevol werk dat jij daar verricht.
Chapeau !!

Hans Janssen

Hoi Rudy,
Vandaag gestart met het lezen van al je ervaringen en je dagelijkse inzet.
Heb veel respect voor je keuze om naar Ghana te gaan om dat geweldige vrijwilligerswerk te doen.
Diverse dingen komen me bekend voor, mijn dochter Luuke is immers ook als vrijwilliger in Ghana actief geweest en daarna in Zuid-Afrika. Veel succes en een lieve groet. Hans Janssen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!